Algemene informatie

Onze kernwaarden

• Veiligheid

Een belangrijk onderdeel van onze werkzaamheden is het werken aan een positief groepsklimaat. Kinderen voelen zich prettig en staan open om te leren.

• Samenwerken

Kinderen, leerkrachten en ouders werken samen om het proces van leren en van onderwijzen gezamenlijk te optimaliseren.

• Ontwikkelen

Wij gaan ervan uit dat iedereen zich kan ontwikkelen Naast het overdragen van kennis richt ons onderwijs zich ook op het ontwikkelen van vaardigheden als: samenwerken, plannen, doorzetten en problemen oplossen.

• Innoveren

Onze school zal (op basis van wetenschappelijk onderzoek) blijvend innoveren om eigentijds onderwijs te garanderen.

• Deskundigheid

Onze teamleden zien onderwijzen als een vak en gedragen zich als professionals.

Organisatie van ons onderwijs

Op ’t Schrijverke wordt gewerkt in vier units van ieder steeds twee leeftijdsgroepen. We hebben een unit voor de groepen 1 en 2, een unit voor de groepen 3 en 4, een unit voor de groepen 5 en 6 en een unit voor de groepen 7 en 8. In iedere unit zijn dagelijks twee leerkrachten en een onderwijsassistent aanwezig. De kracht van het werken in units zit in de samenwerking van de leerkrachten binnen de unit. Ze kunnen elkaars expertise op deze manier ten volle benutten. Gezamenlijk zijn zij verantwoordelijk voor het onderwijs aan alle leerlingen in de unit.

Het werken in units heeft de volgende voordelen:

• Het geeft mogelijkheden tot een flexibele groepsindeling. Hiermee kunnen wij tegemoetkomen aan verschillen tussen leerlingen;
  • Meerdere ogen volgen dagelijks de (ontwikkeling van de) kinderen;
  • Bij afwezigheid van één van de leerkrachten zorgen de andere leerkracht en de onderwijsassistent dat het leren gewoon doorgaat, we hoeven dan geen kinderen naar huis te sturen of groepen te splitsen.

De inhoud van ons onderwijs

Wij besteden veel aandacht aan de basisvakken rekenen, taal, spelling en (technisch en begrijpend) lezen. De wereldoriëntatievakken (aardrijkskunde, natuur & techniek, geschiedenis en burgerschap) bieden wij in samenhang met elkaar aan. Taal- en woordenschatontwikkeling zijn naast het opbouwen van veel kennis een belangrijk onderdeel van onze thematische aanpak bij wereldoriëntatie.

School heeft  tot taak om leerlingen voor te bereiden op de toekomst, dit doen wij in de eerste plaats door kennisoverdracht. Daarnaast proberen wij de kinderen te brengen naar grotere zelfstandigheid en een zelfverzekerde houding.